söndag 11 januari 2015

Kunde inte hålla mig!

Har lovat mig själv, och familjen att tösens rum skulle vara färdigt innan de nyinförskaffade prylarna åkte i båten.

Men vad hände idag då? Jo spacklet tog slut, och resten av familjen är i Gbg. Då får man väl ta lite ledigt?

Tänkte börja med att sätta in plotter och ekolodsmodulen för att testa dom. Så snart jag lossat panelen bakom ratten insåg jag dock att det förmodligen kommer krävas Tetriskunskaper på Jedi-nivå för att lyckas klämma in alla prylar.

Normalt när jag monterar nåt i båten så brukar det bli svårt att få tillbaka paneler och lock och sånt. Detta beror nog på att jag gör inkoppling så fort som möjligt och aldrig trimmar kabeländar eller kapar kabeln i rätt längd. Buntband och eltejp är främmande element i min båt. Resultatet har blivit ett elsystem som skulle göra en skathona avundsjuk. Den kabolskon går till den kabekskon som går till den sockerbiten...... som Dynamitharry troligen skulle beskrivit eländet.

Men i stunder som dessa får man krypa till korset. Insåg med gråten i halsen att det får bli ändring. Rev bort den gamla styrningen samt hela elsystemet. Inte nog med att det blev ohållbart trångt bakom panelen. Den nya 9" plottern tar en hel del plats, samtidigt som kontrollpanelen till Autopiloten måste sitta lätt tillgänglig.

Får nog bli att sätta en aluminiumdurkplåt över de gamla hålen och möblera om instrumenten lite.

Om man ändå ska göra det så är det väl lika bra att göra det ordentligt?

Hydraulstyrningen har inte kommit än så nu står arbetet still, det är ju tyvärr den som får styra lite hur grejerna ska monteras med tanke på hydraulslangar, rattnav och grejer.

Nåja, nu blir det jobb i Gbg i ett par dagar.
Får hoppas att man får hem det sista i veckan och att man får i grejerna snart!

Tight lines y'all

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar