söndag 18 juni 2017

Gösnatta 2017 - Den tunna linjen mellan fiasko och succé.

Deltog i årets upplaga av Gösnatta på sjön Viken. Ny upplevelse då jag aldrig fiskat på sjön tidigare!

Patrik gastade och med hans strålande resultat sedan tidigare i bakhuvudet då sattes ribban högt.

Kvällen var fantastisk när starten gick kl 19 och vi såg fram emot en fin natt på sjön. Nya LED-lampor hade monterats för att jaga nattens skuggor på flykt. Även en annan halvny bekantskap gjordes med spöparavanfiske! Då det bara är tillåtet att köra med fyra spön så gjorde vi bedömningen att skippa pulkorna.

Det faktum att man bara kan köra med två spön per sida ger, även det, fisket en annan dimension. Normalt sett så kan man sprida sina risker och fiska brett både bokstavligt och betesmässigt talat.
Nu blir man helt plötsligt tvungen att "toppa" laguppställningen på ett annat sätt.

Med alla dessa, för mig,  obekanta variabler så satte jag helt och hållet min tilltro till Patriks erfarenheter.

I den återuppfunna bestickkorgen där jag stoppar allt jox som blir liggande i båten så har det sedan nåt år tillbaka legat en Nilsmaster som jag lackat. Varken färgen eller finishen blev som jag hade tänkt mig så den har aldrig fått möta världen under ytan eller ens fått krokar ens.

Men något hos den lockade mitt inre och pockade på uppmärksamhet.

- Det är dags nu!
- Ge mig ens chans!

Nåväl, den kan väl få gå en liten stund då tänkte jag!

Och man kan nog säga att det var i det ögonblicket som vår lycka blev gjord.

Samtliga Gösar tog nämnda bete!
Helt otroligt!

På de övriga blev det bara gädda!

Kommer bli ett par till i samma färg framöver! Säljer dom även om nån är intresserad, hysteriskt dyrt förvisso, men ändå!

Det hela resulterade i en ganska oförtjänt fjärdeplats och knäckt självförtroende hos gasten. Jävligt roligt att slå en hög riktigt duktiga fiskare på deras eget hemmamatchen.

Dagens begivenhet visar hur tunn linjen är mellan fiasko och succé! Man ska aldrig underskatta slumpen och turen!

Tack TTK för en mycket trevlig tävling och alla goa gubbar som härdade ut i nattkylan!

Nu ska jag sova i typ två dygn!

Tight lines y'all

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar