lördag 4 juli 2015

Hjodraget

Då var Hjodraget avklarat. Kom på 8:e plats av det 101 båtar rekordstarka startfältet.

Då rekognoseringen gick åt pipan så fick plan B sjösättas. Eller "plan B" och "plan B" förresten. Det rörde sig väl egentligen om ren chansning. Som bekant så kommer ju ingen ihåg en fegis. Hade fått en position av herr Hjalmarsson. Det fick bära eller brista.

Strax efter att grejerna åkt i så bommade vi en fisk på en ytligt fiskad löja. Kändes som att vi var på g, men sen rullade det stora vemodet in. Det hände INGENTING! Hörde ett otal "Fish on" på radion, och stundtals tycktes varenda båt i vår närhet drilla medan "sillatv:n" visade massor med fisk och bete.

Vi nötte och nötte, och sen nötte vi lite till... Men det var som förgjort. Den tävlingsmässiga delen av min hjärna började stålsätta sig inför skamen att bli det fula ordet. Tiden började bli knapp. Som den sista livilinan så bestämmer vi.oss för att byta lokal. När vi närmar oss får jag ett infall och skickar ner riggen ytterligare 10m då smäller det direkt på en röding. Den visar sig vara exakt 52 cm, som är tävlingens mimimimått. Ut med grejerna igen, direkt kontakt igen och en röding på 3,3 kg kliver på. Strax därefter ytterligare en fin Röding. "Fan det skulle sitta fint med en fin lax också" säger jag medan jag skickar ut grejerna igen. Jag tror inte på gud, men nån hörde min bön iaf och helt plötsligt så sitter det en grann Lax på riggen. Den bjuder på bra motstånd och är framme vi båtsidan och vänder flera gånger innan den till slut ligger i håven.

Alla fyra fiskar tar vi den sista timmen. Det är med andan i halsen vi kastar ihop grejerna och fräser in.

Totalt visar vågen på 10550g.

Vinsten blev fyra st spön. Det passade alldeles utmärkt, ett av djupriggsspöna gick nämligen rakt av på mitten under drillningen av röding nr 1, mycket märkligt. Hade lite otur med utrustningen över lag under dagen, men det glömmer man väl snart bort.. Brukar va så!

Var brutalt varmt och vindstilla, ser ut som en polkagris i skinnet och känner mig som pulled pork på insidan. Tur att man hade laddat med mycket vätska.

Vill tacka arrangörerna för en kul tävling och alla andra trollingidioter för en god match.

Vi ses väl därute snart igen!

Tight lines y'all

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar