söndag 5 juni 2022

Motortrassel

Haft motortrassel en tid nu, sjukt störande historia.

För att att det från början så har snurran varit jäkligt svårstartad rätt länge. Problemet uppstår bara när den är kall och inte varit igång på ett tag. Jag har bytt tändstift, kollat kallstartssystemet, bytt blåsan o.s.v.
Inget har hjälpt så det var bara att bita i det sura äpplet och lämna in den till proffsen.

De kan inte direkt hitta nåt fel på motorn men justerar förgasarna då de tydligen stod lite märkligt inställda...  

Nåja, får väl hoppas det löser problemet tänker jag. 

Strax därefter så tog vi en tur på Vänern. Efter en liten stund så börjar motorn larma för att den går varm. Men lite gashöjning löser problemet. Problemet återkommer ett par ggr under dagen. 

Väl hemma så rivs växelhuset ner och impeller är skrot, likaså impellerhuset. Det har smält sönder. 

I mitt stilla sinne så tänker jag att det kan bero på att jag nu och då startat upp motorn snabbt i garaget utan kylvatten med anledning av kallstartsproblemen. Så jag beställer ett bytt impellerhus och monterar det. Men samma problem uppstår direkt. Motorn blir varm och impellern går varmt, huset börjar smälta.

Men va i helvete....

Vid vidare undersökning visar det sig att plastlocket under impellerhuset som håller tärningarna ner mot växelhuset har krupit upp ur sitt säte lite grann. Detta gör att impellern inte riktigt får plats och kläms ihop när man drar fast huset. 

Så det var bara att beställa mer delar..
Alla grejer är i alla fall hemma nu och ihopmontering planeras för den kommande veckan!

Hoppas att problemet löser sig nu för Gösptemiären står ju runt hörnet!

Tight lines y'all

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar