lördag 3 augusti 2019

Ojojoj, hur det kan bli...

Idag gick det inte som planerat kan man säga!

Tog en gössväng på Skagern för att se om Gösta var hemma!

Så långt allt väl!
Sjösatte och fräste ut till de tänkta fiskevattnen för dagen. Grejerna åkte ut och kaffet dracks. 

Men de första timmarna är lugna, inte ett liv. Sätter mig och pillar lite på telefonen. Skickar ett meddelande till sambon och beklagar mig över att fisket är dåligt.

Hinner bara trycka på sänd så sopar det till i ett ytspö. En grann Gös på styva 74cm ligger snart i baljan. Ett par fiskar till kikar upp. Har hittat fisken och knäckt koden idag. Det går bra.... Tappar en gös som känns riktigt stor. En grann grön kikar upp.

Sen händer det..... 
Motor börjar bluddra och strax efter så dör den helt. Dyker ner i stuven under soffan där tanken sitter och konstaterar att den är tom.....

Faaaaaan..... Vad gör man?
Kommer på att jag har en extradunk och sliter fram den fort som fan... 

Men det blåser som fan och innan jag fått liv i snurran så har båten nån manöver som lätt skulle kvala in i modern gymnastik och trasslet från helvetet är ett faktum. 

Det är linor överallt! Nylonlinorna har trasslat sig i propellern och djupriggsvajrarna och ena planerboardlina har på något obegripligt vis hamna under motorn.

Ett kort ögonblick så övervägde jag helt sonika att hoppa över bord och simma mot horisonten och inte se mig om... Bara simma mot en bättre och enklare värld. En värld där sånt här inte händer. Där det aldrig blåser och där vädret alltid är fint och fisken alltid hugger..

Mitt förnuft väcker mig dock ur drömmen...

Jag inser att det bara är att ta tag i skiten och kan lova att det tog en stund att reda ut soppan. 

Vissa smått akrobatiska övningar blev det medelst båtshake i aktern för att få kort alla linor och reda ut vilka som bara var att kapa. 

Efter något som känns som en evighet så sjunker jag ihop i stolen och konstaterar rätt nöjd att det bara rök ett enda bete. Alla Ghostutlösare och vanliga utlösaren klarade sig. Fråga mig inte hur fan det gick till!

Incidenter som denna illustrerar den här sportens essens... Små saker kan få stora effekter. Jag hade tittat i den jävla tanken innan jag åkte och den såg nästan full ut! 

I början av ens trolling karriär så hände det ju en hel del missöden. Men nu för tiden så har det blivit väldigt sällan!

Man glömmer ju som tur är sånt här rätt snabbt! Och jag tror att det är det som är grejen med oss fiskare!

Vi låter inte såna här saker ta ner oss! Vi kan sura lite när vi kommer hem, men nån dag senare så är revanschlusten på topp igen och entusiasmen flödar!

Ja, just det! Hur gick det med fisket då?

Jorå! 3 i baljan! 74,68 och 58. Får väl vara helt okej! :)

Då jag helt och hållet saknar självrespekt så bjuder jag på den här tabben!

Tight lines




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar