söndag 28 juli 2013

Skitfiske??

Vad är det som gör en fiskare framgångsrik??
Skicklighet? Tur? Ihärdighet? Inga bananer i båten?
Eller alla alternativen ovan?

Lägger man tillräckligt många timmar och lyssnar på fiskeskvallret i den lokala fiskebutiken så kommer man ju ganska långt, eller hur?

Skillnaden  mellan en skicklig fiskare är effektiviteten, en skicklig fiskare har en ganska bestämd uppfattning om vart och hur han ska fiska. En amatör som en annan gissar mest och lyckas ibland och ibland inte.

Vet man något sånär vart och hur man ska fiska så slipper man ju lägga en massa tid på det som inte ger något.

Givetvis finns det ingen som kan alla knepen och alltid får en massa fisk, men vissa har ju en klart bättre statistik än andra.

Min filosofi är att, istället för att jaga kunskap, låta den komma till mig. Låta timmarna på sjön ge mig erfarenhet och suga åt mig och ta lärdom av det som sker. Det går inte att läsa sig till allt, vissa saker lär man sig allteftersom, ingen blir mästare över en natt.Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så pratas det ju extremt mycket i fiskekretsar, jag försöker ta det mesta med en nypa salt och testa tipsen man får men inte hålla dom för sanning. Det finns tre ordspråk som blivit mina ledord inom fisket.

-Tomma tunnor skramlar mest.
- You cant argue with success
- Låt inte käften skriva checkar som du inte har täckning för.
Kort sagt, tro inte på allt vad folk säger, var ödmjuk, och låt dina resultat tala för sig själva.

Det jobbiga är ju inom denna sporten att det är lite för många parametrar som avgör fiskelyckan för att egentligen överblicka dom. I princip alla sporter så avgörs resultatet av ens fysiska och mentala insats. Sällan avgör ju externa faktorer utgången i så stor utsträckning som i fiske. Spelar dessa någon roll i fisket då kan man ju undra? Ja det tror jag, ett aktivt, vaksamt fiske kan göra en väldig skillnad. Att bara lägga ut grejerna som man fick fisk på sist och sedan luta sig tillbaka och vänta på den stora funkar till viss del, ibland så spelar det ju knappt någon roll hur man fiskar, allting funkar, men dom gångerna det inte fungerar så är det ens initiativkraft och känsla som kan vända en usel tur till succé.

Nåväl mina vänner, låt er inte nedslås av dåliga turer, dra lärdom och ta nya tag. Sug åt er av de insikter som kommer och var inte rädda att ta en trip utanför er trygghetszon. Det ger oftast större framgång än att bara nöta vidare i samma hjulspår när det är trögt.

Skitfiske! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar